preloader

نوروپاتی دیابتی

  • خانه
  • -
  • کلینیک
  • -
  • نوروپاتی دیابتی
نوروپاتی دیابتی

آسیب دیدن اعصاب در اثر بالا بودن قند خون را “نوروپاتی دیابتی” می‌نامند. این مشکل یکی دیگر از عوارض کنترل نکردن قند خون در بیماران دیابتی است. هر چه مدت ابتلا به بیماری دیابت بیشتر باشد و هر چه کنترل دیابت ضعیف‌تر باشد، احتمال آسیب اعصاب و شدت آسیب بیشتر خواهد بود.

 

علامت‏هاي نوروپاتي ديابتي گوناگون است. بي‏حسي و كرختي در پاها اغلب نخستين علامت مي‏باشد. گاهي افراد هيچ‏گونه علامتي ندارند در حالي كه بعضي ديگر به علت علامت‏هاي نوروپاتي به شدت ناتوان مي‏شوند. نوروپاتي ممكن است در عده‏اي موجب پيدايش درد و در گروهي ديگر سبب بي‏دردي (حس نكردن درد) گردد.

لازم است افراد ديابتي مراقبت‏هاي ويژه‏اي از پاهاي خود انجام دهند. مشكلات عروقي و عصبي در ديابت مي‏تواند سبب ايجاد زخم پا شود. مهم‏ترين عامل در پيشگيري از مشكلات پا كنترل صحيح قندخون و رعايت نكات بهداشتي در مراقبت از پاها است.

 

هدف از درمان رهایی از مشکلات ایجاد شده و پیشگیری از تخریب بیشتر اعصاب است. نخستین گام کنترل قند خون است، زیرا از پیدایش مشکلات جدید و بدتر شدن عوارض قبلی پیشگیری می کند.

1- در مواردی که قرص ها نمی توانند قند خون را به خوبی کنترل کنند، تزریق انسولین معمولا مفید واقع می شود.

2 – گاهی قرص هایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند، برای درمان نوروپاتی ناشی از دیابت به کار می روند و دارای اثرات مفید در بهبود کیفیت خواب نیز هستند.

3 – هنگام شب می توان از مسکن ها استفاده کرد.

4 – برای بهبود عوارض گوارشی پیشنهاد می شود تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید و میزان غذای مصرفی در هر وعده را کم کنید. همچنین از مصرف غذاهای پرچربی و پرفیبر پرهیز کنید.

5 – برای جلوگیری از ضعف و سرگیجه، تغییر وضعیت ایستادن و نشستن را آهسته انجام دهید. گاهی برای بهبود ضعف اندام ها ممکن است فیزیوتراپی توصیه شود.

6 – به دلیل استعداد ابتلا به عفونت ادراری در مبتلایان به نوروپاتی دیابتی، لازم است مبتلایان به دیابت آب و مایعات بیشتری بنوشند و اگر دچار تکرر ادرار هستند سعی کنند به فواصل منظم، مثلا هر 3 ساعت یک بار ادرار کنند.

 

3 دیدگاه ‌ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درمانگاه تخصصی زخم و  دیابت مهرگان مجهزترین و اولین مرکز دارای مجوز در زمینه ترمیم و بهبود زخم های دیابتی ، بستر ، سوختگی ، مزمن و حاد در جنوب کشور می باشد که تمامی تلاش خود را بر پیشگیری ، مراقبت و توانبخشی بیماری دیابت معطوف نموده است.
این درمانگاه با مساحت ۵۰۰متر مربع با متخصصین : قلب ، غدد ، چشم ، کلیه و مجاری ادراری ، داخلی ، عفونی و نیز کارشناسان ارشد زخم ، تغذیه و روانشناسی همکاری دارد .
درمانگاه دیابت مهرگان با استفاده از روش های به روز و پیشرفته ترمیم و بهبود زخم مانند : ازون تراپی ، وکیوم تراپی ، پانسمان های پیشرفته ،کراتوریموال (درمان ترک پا و پینه پا) ،ماگوت تراپی ( لارو درمانی) ، پانسمان های عسل و… گام موثری در مسیر کاهش قطع عضو بعلت زخم های عفونی در سطح استان برداشته است .

افتخار می کنیم که حتی یک بیمار را از قطع عضو نجات دهیم

بخش های کلینیک

روزهای کاری

شنبه : 8-16
یکشنبه : 8-16
دوشنبه : 8-16
سه شنبه : 8-16
چهارشنبه : 8-16
پنج شنبه : 8-16
جمعه : تعطیل