زخم بستر یا زخم فشاری چیست؟

زخم بستر (Bedsore) یا زخم فشاری (Pressure ulcer) به آسیب یا از بین رفتن تمامیت  پوستی در اثر فشار طولانی مدت بر یک با چند ناحیه از بدن گفته می‌شود. زخم بستر اغلب در نقاطی از بدن که پوست بر روی برجستگی استخوانی قرار دارد و ذخیره بافت چربی و بافت عضلانی در آنجا کم است نظیر ساکروم (استخوان دنبالچه) تشکیل می شود.

محل های تشکیل زخم فشاری

در کسانی که بخاطر ضایعه نخاعی و عوامل دیگر مدت زیادی در ویلچر می‌نشینند زخم فشاری می‌تواند در محل های زیر تشکیل شود: پشت استخوان خاجی، درست بین دو برجستگی باسن یا روی برجستگی باسن، پشت استخوان های کتف یا ستون مهره ها، پوست روی ساعد یا ران، در جایی که روی صندلی تکیه می‌دهند. در هر بیماری که مدت زیادی در بستر می‌خوابد یا در ویلچر می‌نشیند و نمی‌تواند پوزیشن خود را بطور مرتب عوض کرده و خود را جابجا کند، جزئی از مراقبت روزانه وی، بررسی مکرر پوست نواحی ذکر شده برای دیدن علائم احتمالی تشکیل زخم بستر است. به محض دیدن علائم ذکر شده به کلینیک تخصصی زخم و دیابت مهرگان مراجعه کنید.

تغییر پوزیشن مکرر در ویلچر

  • بیماری که از ویلچر استفاده می‌کند باید هر ۱۵ دقیقه خودش و هر یک ساعت با کمک دیگری پوزیشن خود در ویلچر را تغییر دهد.
  • اگر اندام های فوقانی بیمار به اندازه کافی قوی است باید مرتبا با کمک دست های خود و دستگیره های ویلچر کل بدن خود را از ویلچر بلند کند.
  • بعضی انواع بالشتک که با آب، فوم، ژل یا هوا پر می‌شوند می‌توانند به توزیع بهتر فشار کمک کنند.

پیشگیری از ایجاد زخم بستر

پیشگیری از ایجاد زخم بستر آسان تر از درمان آن است. موثرترین روش در پیشگیری از ایجاد زخم بستر تغییر وضعیت دادن مکرر بیمار (تغییر پوزیشن) است.
  1. در حین تغییر وضعیت باید سعی کرد به پوست کشش و آسیبی وارد نشود و باید بدن را در وضعیت هایی قرار داد تا قسمت هایی که بیشتر در معرض زخم هستند تحت فشار کمتری قرار گیرند.
  2. پوست بیمار باید مرتبا با آب گرم و صابون ملایمی شسته و سپس خشک شود.
  3. هر روز بطور مرتب باید پوست نقاطی را که بیشتر احتمال زخم دارند را به دقت بررسی کنیم.
تجهیزات مدرن درمانگاه مهرگان
تجهیزات مدرن درمانگاه مهرگان

درمان زخم بستر

با توجه به وسعت و درجه زخم ایجاد شده درمان به کار گرفته متفاوت است. در مراحل اولیه هدف برداشتن فشار و تغییر پوزیشن است؛ در این مرحله تشک های مواج (سلولی و تخم مرغی) بسیار کمک کننده خواهند بود. در مراحل بعدی با توجه به زخم، درمان های تخصصی، دبریدمان، وکیوم تراپی و پانسمان های نوین جهت احیا و بازسازی بافت تخریب شده استفاده می شود. درمانگاه تخصصی زخم و دیابت مهرگان با بروز ترین تجهیزات (نظیر وکیوم تراپی، ماگوت تراپی و… ) و مجرب ترین کادر پزشکی آماده درمان انواع زخم بستر در منزل شما می‌باشد. تلفن تماس جهت مشاوره با متخصص زخم: 09355323301 – 07136328422  

نوبت دهی آنلاین

با ثبت شماره تماس خود همکاران ما در درمانگاه تخصصی زخم و دیابت مهرگان در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

به وقت ملاقات نیاز دارید؟

نوبت دهی آنلاین