کمبود تغذیه ای رایج

بسیاری از مردم از کمبودهای تغذیه ای رنج می برند ، از جمله: پتاسیم ، منیزیم ، ویتامین A ، ویتامین D ، کلسیم ، ویتامین C و فیبر. به چند نمونه بارز از کمبودهای تغذیه ای در جوامع مختلف در زیر اشاره شده است این کمبودها در ابتدا به صورت عوارض کوچک و سپس به صورت بیماری بروز میکنند لذا در نظر گرفتن کمبود کلیه مواد غذایی با تغذیه صحیح و سالم قابل پیشگیری و درمان میباشند.

• پتاسیم:

فشار خون را کاهش می دهد
بسیاری از بزرگسالان مواد مغذی کافی دریافت نمی کنند ، که پتاسیم یکی از مهمترین عناصر است. مطالعات نشان می دهد که پتاسیم می تواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند.
همچنین عملکرد عصبی و ماهیچه ای و باروری را پشتیبانی می کند. اگرچه پتاسیم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند شیر ، سیب زمینی ، سیب زمینی شیرین ، لوبیا ، آووکادو و موز وجود دارد ، بسیاری از مردم پتاسیم کافی مصرف نمی کنند.

درمانگاه زخم و دیابت مهرگان درمانگاه زخم و دیابت مهرگان[/caption]

• منیزیم:

پیشگیری از بیماری ها
سطح ناکافی منیزیم با مشکلاتی مانند پوکی استخوان ، فشار خون بالا ، دیابت ، گرفتگی عضلات و بیماری های قلبی مرتبط است.
برخی از افراد در خطر کمبود منیزیم هستند ، مانند افراد مسن ، افرادی که مشکلات گوارشی دارند و افرادی که الکل مصرف می کنند. منیزیم ، اسفناج ، لوبیا ، نخود ، غلات کامل و غلات سبزیجات (به ویژه بادام) مصرف کنید. این غذاها تأثیر بسزایی بر سلامتی دارند.

• ویتامین A:

افزایش بتاکاروتن بدن
کمبود این ویتامین خیلی شایع نیست.دو نوع ویتامین A وجود دارد: کاروتنوئیدها (مانند بتاکاروتن) و رتینول. بتاکاروتن یک کاروتن است که در بسیاری از غذاهای زرد و نارنجی (مانند هویج ، سیب زمینی شیرین ، کدو ، اسفناج و کلم بروکلی) یافت می شود. ویتامین A نقش مهمی در حمایت از بینایی ، ایمنی و رشد بافت ها دارد.

• کمبود تغذیه ای ویتامین D:

قلب و حافظه را تقویت می کند
ویتامین D برای رشد استخوان ها ، ماهیچه ها و رشته های عصبی و همچنین تقویت سیستم ایمنی مهم است. اگرچه بدن می تواند ویتامین D را در زیر نور خورشید تولید کند ، اما متخصصان توصیه می کنند که ویتامین D را از منابع دیگر نیز دریافت کنید.
برخی از غذاها به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند ، مانند ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی خال مخالی ، قارچ ، جگر ، پنیر و زرده تخم مرغ. برخی از محصولات لبنی ، آب پرتقال و بسیاری از محصولات غلات صبحانه سرشار از ویتامین D هستند.

•کمبود کلسیم:

عملکردی که فراتر از قدرت استخوان است
شاید همه شما بدانید که کلسیم برای سلامت دندان ها و استخوان ها مفید است ، اما مزایای کلسیم بسیار فراتر از آن است. کلسیم به حفظ عملکرد ماهیچه ها و ضربان قلب کمک می کند که یکی از شایعترین کمبودهای تغذیه در جوامع است.
حتی از فشار خون جلوگیری می کند. لبنیات منبع خوبی از کلسیم هستند ، اما غذاهایی مانند ماهی آزاد و کلم بروکلی نیز حاوی کلسیم هستند. عدم دریافت ویتامین D کافی نمی تواند کلسیم را جذب کند.

مشاوره تغذیه در دیابت در شیراز
درمانگاه تخصصی دیابت مهرگان در شیراز

• ویتامین C:

برای سلامت استخوان مفید است
ویتامین C که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود ، رشد بافت ها و استخوان ها را بهبود می بخشد. ویتامین (C) یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند.
برخی از مطالعات نشان داده اند که دوزهای بالای ویتامین C (2000 میلی گرم در روز) می تواند طول مدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. بسیاری از مردم بر این باورند که ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری می کند ، اما تحقیقات این باور را تایید نمی کند.

• کمبود های تغذیه ای فیبر:

به روده ها کمک می کند
فیبر موجود در غلات ، حبوبات و محصولات مزایای زیادی دارد. فیبر به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد و نظم روده کمک می کند. همچنین خطر بیماری های قلبی ، دیابت و برخی از انواع سرطان را کاهش می دهد و برای افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند یک گزینه عالی است.
غذاهای غنی از فیبر اغلب کم کالری و کامل هستند. اگر از مکمل های فیبر استفاده می کنید ، ممکن است مقداری جذب مکمل ها و داروها را مهار کنند ، بنابراین فیبر را دو ساعت قبل از غذا یا دارو مصرف کنید.

کلینیک تخصصی دیابت و زخم مهرگان با کارشناسان مجرب تغذیه و رژیم درمانی در شناخت مواد غذایی ضروری برای شما آماده خدمت رسانی به شماست.

آشنایی با متخصصین و کارشناسان درمانگاه تخصصی دیابت و زخم مهرگان

  • پزشک عمومی زخم
  • تغذیه و رژیم درمانی
  • جراح
  • کارشناس زخم
  • متخصص داخلی و دیابت
  • متخصص عفونی
  • همه بخش ها
دکتر نوربخش

دکتر نوربخش

متخصص عفونی

لیلا تیموری

کارشناس زخم

خاطره عرفانی

پزشک عمومی زخم

سرور صریحی

تغذیه و رژیم درمانی

یوسف شاهسونی

متخصص داخلی و دیابت